fredag 17 december 2010

En efterlängtad dag

Tekopp i handen, stearinljuset brinner och utanför faller snöflingorna sakta sig ner mot marken. Äntligen en skrivardag, som jag har längtat! Det har varit en intensiv period. Efter boksigneringen fredagen den 3 december var det högläsning och skrivarstuga på Historiska museets Sago- och Fantasydagar.

Sedan var det dags för en stor konferens som jag varit projektledare för "En framtid för alla" den 10 december. Det var en riktigt spännande dag med många möten! Dagen avslutades med julbord som Sveriges författarförbunds Barn- och ungdomssektion, BUS, arrangerade.

Innan själva julbordet träffades alla debutanter på en pub. Jag hamnade då med Maja-Maria Henriksson (som debuterat med den omtalade Jag finns), Ann Caroline Håkans (som debuterat med Badhuskrisen), Emma Andersson (som debuterat med Där drömmar blir till ) och Anna Ehring (som debuterat med Syltmackor och oturslivet). Det var roliga samtal med många tips och erfarenhetsutbyten.

Tänk vad spännande det är att vara med i olika sammanhang! Från att på konferensen diskuterat frågor som mänskliga rättigheter och hur vi kan förändra världen så att alla kan vara delaktiga, oavsett funktionsförmåga  - till att sitta omgiven av fulla bokhyllor på i Författarnas hus och diskutera vad man kan göra för att förhindra privatiseringen av bibliotek! Jag satt bredvid Lena Landström, som ju är en av personerna bakom Kalles klätterträd, Farbrorn som inte ville va´stor och Bu och Bä. Det var intressanta samtal. På sätt och vis har man ju växt upp med henne, i alla fall hennes figurer.

På vägen hem hade jag sällskap av Kerstin Lundberg Hahn - författare till bland annat Vitas hemlighet. Det var väldigt trevligt så resan hemåt gick väldigt snabbt ... Ja, det var nog en av de mest innehållsrika och spännande dagar jag upplevt! Tankarna flög runt i huvudet när jag skulle somna den kvällen.

Nej, nu är det dags att börja skriva ... Ska bara sätta på ytterligare en kopp te.
Ha det bra!
Klara

Bild från boksigneringen på SF-bokhandeln i Gamla stan. Jag var där tillsammans med min kollega Jonna Berggren,  författare till Isporten-serien.

På Sago- och fantasydagarna på Historiska museet höll Jonna Berggren, Kim M Kimselius och jag i en skrivarstuga. Vi fick även mycket tid att prata med varandra och diskutera skrivande och hur vi arbetar. Mycket intressanta diskussioner! 

2 kommentarer:

  1. Jättefint inlägg Anna-Klara. Kram Kim

    SvaraRadera
  2. Vad härligt med mer tid för att skriva! Lycka till med bok 2, jag väntar med spänning! /Kram Jonna

    SvaraRadera